Ideje koje prožimaju program

Prilikom kreiranja programa edukacije za buduće geštalt terapeute vodili smo se trima idejama:

  1. Da se kreira program koji se koji podržava učenje kroz iskustvo.
  2. Da se izbalansira odnos teorije i prakse.
  3. Da se edukantima do tančina pojasne ideje, filozofija i metodologija geštalt terapije.

O edukaciji

Geštalt terapija se uči, pre svega, kroz iskustvo, ali to ne znači i uz odsustvo strukture i beskonačnu spontanost. Bilo koja kvalitetna edukacija pravi dobru ponudu i odabir materijala oko kojih se iskustvo kreira. U kontekstu geštalt terapije važno je ne samo da usvojimo teoriju i metodologiju, nego i da razumemo različite osnivače, učitelje i važne autore geštalt terapije, kao i da razumemo širi kontekst u kojima su se rađale određene ideje.

Cilj nije da samo edukujemo terapeute, već profesionalce koji su aktivno uključeni u geštalt zajednicu. Profesionalce koji aktivno promišljaju i debatuju o geštalt terapijskim idejama.

Principi učenja geštalt terapije

Svi principi geštalt terapije se prenose i na način na koji se ona uči!

Proces učenja zasnovan je, pre svega, na dijalogu, iskustvu i poštovanju celokupne ličnosti svih učesnika.

Umesto obaveze ili moranja da se uči postoji poziv da se uči. Umesto pukog usvajanja teorijskih koncepata i tehnika, podržava se radoznalost i želja za istraživanjem, otkrivanjem i kreiranjem iskustava koja će voditi učenju. Učitelj i učenik pregovaraju o tome šta će biti naučeno (Polster i Polster, 1974), dok svaki edukant prati svoj unutrašnji osećaj i tempo učenja.

Woldt i Toman (2005) nude slikovitu metaforu procesa učenja kao obroka za stolom za kojim će neki gricnuti tu i tamo po nešto, neki će pojesti dosta hrane na brzinu, dok neki će gustirati ono što vole polako. Svaki način je dobar.

U geštalt terapiji više vrednujemo postupke od reči, iskustvo od misli (Naranho, 2017). Verujemo da ako slika vredi hiljadu reči, iskustvo vredi hiljadu slika (Woldt & Toman, 2005). Verujemo da možemo i treba da učimo zajedno, jedni od drugih, u dijalogu razmenjujući naša autentična iskustva o konceptima geštalt terapije…

U ovom kontekstu sve što će kao gradivo biti prezentovano na kursu, treba shvatiti kao smernicu za istraživanje kroz vlastito iskustvo. Različitia vlastita iskustva se zatim dele kroz dijalog u kojem se podrazumeva da je svačije iskustvo dragoceno i da kao takvo može biti razmatrano. Svako od nas je poseban i jedinstven i naša iskustva fenomena o kojim govorimo u geštalt terapiji će biti drugačija.. i sva će biti podjednako vredna.

Program obuke - šema aktivnosti sa satima

Prema propisanim Trening standardima Evropske asocijacije za geštalt terapiju (EAGT) program obuke obuhvata najmanje 1450 sati i sadrži:

  • 600 sati teorije i metodologije kroz iskustveno učenje
  • 150 sati supervizije
  • 400 sati kliničke prakse
  • 250 sati lične terapije (individualno i grupno terapeutsko iskustvo)
  • 50 sati po ličnom izboru (sati u oblasti gestalt terapije koji su osmišljeni tako da obogate iskustvo različitih pristupa i stilova rada unutar ovog modaliteta. To uključuje i sate drugih geštalt psihoterapijskih škola.).